Menu
JPR Advocaten

Messi mocht zijn merk ‘Messi’ inschrijven

Geschreven op 22 mei 2018  •  Auteur: Dmitry Grobokopatel
Messi mocht zijn merk ‘Messi’ inschrijven

Messi mocht zijn merk ‘Messi’ inschrijven

De bekende voetballer, van FC Barcelona, Lionel Messi heeft in augustus 2011 een beeldmerk aangevraagd waarin de benaming ‘Messi’ duidelijk naar voren komt. Dit beeldmerk was aangevraagd voor (sport-)kleding en (-)schoenen. 

Oppositie

De houder van de merken Massi (registratienummers 414086) en 3436607) stelde oppositie in tegen deze inschrijving, doordat naar zijn mening verwarringsgevaar aanwezig was. De Massi-merken zijn onder andere ingeschreven voor sportkleding, -schoenen, fietshelmen, beschermingspakken en fietshandschoenen. 

Merkhouder van Massi wordt in het gelijk gesteld

De EUIPO (het merkenbureau van de Europese Unie) heeft in 2013 de oppositie toegewezen. De EUIPO was van mening dat Messi’s merk inderdaad voor verwarring met de Massi-merken kon zorgen. Het publiek zou kunnen menen dat Messi-artikelen van dezelfde onderneming als de Massi-artikelen afkomstig kunnen zijn, dan wel dat een samenwerking met de houder van de Massi-merken bestaat. De merken stemmen namelijk op auditieve en visuele vlak overeen. Het feit dat Messi bekend is, zou het gevaar voor verwarring niet wegnemen, aldus de EUIPO. Dit verwarringsgevaar zou enkel bij een klein deel van het publiek kunnen worden weggenomen. Messi stelde tegen deze beslissing beroep in bij het Gerecht van de Europese Unie (”het Gerecht”).

Het Gerecht vernietigt de beslissing van de EUIPO

Op 26 april 2018 vernietigde het Gerecht de beslissing van de EUIPO. Het Gerecht was kort gezegd van mening dat juist door de bekendheid van Lionel Messi, geen gevaar voor verwarring aanwezig kon zijn met de Massi-merken. De bekendheid van Messi is niet zo beperkt zoals de EUIPO had geoordeeld. Messi wordt vaak in de media besproken en daardoor wordt ook het publiek bereikt dat niet geïnteresseerd is in voetbal of sport. Volgens het Gerecht zou het publiek bij het zien van het Messi-merk, eerder kunnen denken aan de voetballer Messi dan aan de Massi-merken. Door de begripsmatige verschillen tussen deze merken en de verschillen in de betrokken producten, zou geen verwarringsgevaar zijn. 

 Het Gerecht voegt hier nog aan toe dat er consumenten kunnen bestaan die Messi niet kennen. Deze consumenten behoren volgens het Gerecht echter niet tot de gemiddelde consument die kort gezegd sportkleding wenst aan te schaffen.
 

Slotsom

Messi’s merk mag dus worden ingeschreven, aldus voorlopig. Op het moment van dit schrijven kan de houder van de Massi-merken namelijk nog in beroep bij het Hof van Justitie van de Europese Unie. Messi mag voorlopig echter (wederom) een overwinning vieren.

Heeft u vragen over de inschrijving van een merk of een oppositieprocedure? Of twijfelt u of u een oppositieprocedure moet starten of juist vermijden? Onze IE-advocaten adviseren u graag. 


Dmitry Grobokopatel
Mr. D.A. Grobokopatel

“Discussiëren in een dynamische omgeving is aan mij besteed. Ik duik diep in de materie en zoek graag de juridische grenzen op. Bij JPR heb ik de eer om mij bezig te houden met het intellectueel eigendomsrecht. Ik behandel voornamelijk vraagstukken over soft-IP (merken, handelsnamen, domeinnamen en auteursrecht), onrechtmatige publicaties (portretrecht en lasterkwesties) en commerciële (ICT-)contracten. Met een gezonde dosis energie bescherm ik de ideeën, identiteit en reputatie van mijn klanten.
 
Net als het IE-recht, blijf ik voortdurend in ontwikkeling. Zo houd ik mijn kennis actueel. Ik denk verder graag actief mee met mijn klanten en anticipeer op de ontwikkelingen in een organisatie. Met een snelle en pragmatische aanpak heb ik mijn missie voortdurend voor ogen: aan het einde van de rit is mijn klant tevreden.”

Over Dmitry

Dmitry is sinds 2016 werkzaam als advocaat bij JPR Advocaten in het ondernemingsrecht, intellectueel eigendomsrecht en ICT-recht. Voor Dmitry staan kwaliteit en toewijding voorop. Dankzij zijn nieuwsgierigheid en betrokkenheid streeft hij in iedere zaak het maximale resultaat na.

Contact opnemen met JPR

Op de hoogte blijven?
Meld u aan voor de nieuwsbrief: