Menu
JPR Advocaten

Verplichtingen webshops, deel 4: prijzen, onkosten en (retour)betalingen

Geschreven op 11 april 2019  •  Auteur: Jolien Kraaijvanger
Verplichtingen webshops, deel 4: prijzen, onkosten en (retour)betalingen

Deel 4 van de blogreeks ‘verplichtingen webshops’ gaat over de vereisten die de wet stelt aan de (vermelding van) prijzen, onkosten en (retour)betalingen.

Vermelding prijzen

De wet stelt verschillende eisen aan de wijze waarop de prijzen op de website moeten worden vermeld, te weten:

  • De prijzen van de producten en diensten moeten inclusief btw worden vermeld, tenzij de webshop slechts zakelijke klanten heeft.
  • Vaste kosten moeten worden vermeld.
    Als bepaalde kosten altijd in rekening worden gebracht, dienen deze ‘vaste kosten’ in de getoonde prijs te zijn inbegrepen. Bij vaste kosten kunt u bijvoorbeeld denken aan vaste boekingskosten of vaste administratiekosten.
  • Bepaalde kosten zijn variabel, bijvoorbeeld kosten die afhangen van het aantal geboekte personen. In dat geval moet worden vermeld dat er (mogelijk) nog extra kosten verschuldigd zijn. Dit zou bijvoorbeeld kunnen worden vermeld door bij de prijs een *, een voetnoot of een i te plaatsen waarop de klant kan klikken waarna de informatie te lezen is.
  • Voor abonnementskosten geldt dat de prijs van de totale kosten per factureringsperiode vermeld moeten worden (bijvoorbeeld € 4,- per keer dat er gebruik van wordt gemaakt). Als voor het abonnement een vast tarief geldt, dan dient de getoonde prijs ook de totale maandelijkse kosten te bevatten.

Onjuist getoonde prijzen

Een zinsnede dat de getoonde prijzen onder voorbehoud van typefouten is, werkt maar in beperkte mate. Alleen als het overduidelijk is dat de getoonde prijs onjuist was, kan een bestelling worden geweigerd.

Betalingswijze

Een webshop mag een consument niet verplichten meer dan 50% van de koopprijs vooruit te betalen. Dit kan echter worden opgelost door de consument een alternatieve betaalwijze te geven waarbij de klant pas achteraf of bij de bezorging hoeft te betalen, zoals bij betalen via AfterPay. Aangezien de consument deze mogelijkheid heeft, mag de webshop alternatieven tonen waarbij wél bij het bestellen reeds 100% van de koopprijs dient te worden (vooruit)betaald. Dit is bijvoorbeeld het geval bij betalen via iDEAL.

De werkelijke kosten voor het verwerken van een bepaalde betalingswijze mogen bij de klant in rekening worden gebracht.

Verzendkosten en retourkosten

Als verzendkosten in rekening worden gebracht, moet dit duidelijk zijn vermeld.

Als een consument zich beroept op het herroepingsrecht, dient de webshop zowel de koopprijs als de verzendkosten terug te betalen aan de klant. Dit is slechts anders als de consument één van de artikelen van de bestelling houdt. Bovendien hoeft de webshop niet de bijkomende kosten te betalen als de consument niet voor de goedkoopste wijze van levering heeft gekozen. Zie voor de terugbetalingstermijn mijn vorige blog over het herroepingsrecht.

Retourkosten

Retourkosten mogen voor rekening van de consument komen. De consument moet hier dan wel over zijn geïnformeerd.

Belkosten

Klanten moeten de klantenservice kunnen bellen, zonder dat er extra kosten – bovenop de gebruikelijke belkosten – in rekening worden gebracht.

Mensen die nog geen klant zijn en de klantenservice willen bereiken, kunnen wel verplicht worden een betaald telefoonnummer te gebruiken, zoals een 0900-nummer.

Volgende week blog ik over de garantieverplichtingen van een webshop. Heeft u in de tussentijd vragen? Neem dan gerust contact op met onze advocaten ICT-recht.


Jolien Kraaijvanger
Jolien Kraaijvanger

“De advocatuur heeft mij altijd getrokken. Ik vind het leuk om nauw betrokken te zijn bij het reilen en zeilen van verschillende ondernemingen en zowel juridisch als praktisch en met klanten mee te denken. Het geeft mij energie om vervolgens middels de juiste strategie het beste resultaat voor hen te bereiken. Meestal is dit op adviserend of procederend niveau, maar ik onderhandel ook veel om een gang naar de rechter te voorkomen.

Het onderhandelen doe ik vaak in het kader van het beëindigen van een arbeidsovereenkomst, het harmoniseren van arbeidsvoorwaarden of bijvoorbeeld het tot stand komen van ICT-contracten (zoals SLA’s). Door de afwisselende werkzaamheden, de verschillende klanten en de snel veranderende wet- en regelgeving, is iedere dag anders en blijft het werk uitdagend.“

Over Jolien

Jolien is sinds 2015 advocaat en heeft zich gespecialiseerd in het arbeidsrecht, ICT-recht en privacyrecht. Hierbij ligt de nadruk op individueel- en collectief ontslag (waaronder reorganisaties), platformarbeid en e-commerce. Jolien werkt efficiënt en oplossingsgericht.

Contact opnemen met JPR

Op de hoogte blijven?
Meld u aan voor de nieuwsbrief: