Verplichtingen webshops, deel 4: prijzen, onkosten en (retour)betalingen

JPR advocaten
Prijzen, onkosten en betaling van webshops | JPR Advocaten

Deel 4 van de blogreeks ‘verplichtingen webshops’ gaat over de vereisten die de wet stelt aan de (vermelding van) prijzen, onkosten en (retour)betalingen.

Vermelding prijzen

De wet stelt verschillende eisen aan de wijze waarop de prijzen op de website moeten worden vermeld, te weten:

  • De prijzen van de producten en diensten moeten inclusief btw worden vermeld, tenzij de webshop slechts zakelijke klanten heeft.
  • Vaste kosten moeten worden vermeld.
    Als bepaalde kosten altijd in rekening worden gebracht, dienen deze ‘vaste kosten’ in de getoonde prijs te zijn inbegrepen. Bij vaste kosten kunt u bijvoorbeeld denken aan vaste boekingskosten of vaste administratiekosten.
  • Bepaalde kosten zijn variabel, bijvoorbeeld kosten die afhangen van het aantal geboekte personen. In dat geval moet worden vermeld dat er (mogelijk) nog extra kosten verschuldigd zijn. Dit zou bijvoorbeeld kunnen worden vermeld door bij de prijs een *, een voetnoot of een i te plaatsen waarop de klant kan klikken waarna de informatie te lezen is.
  • Voor abonnementskosten geldt dat de prijs van de totale kosten per factureringsperiode vermeld moeten worden (bijvoorbeeld € 4,- per keer dat er gebruik van wordt gemaakt). Als voor het abonnement een vast tarief geldt, dan dient de getoonde prijs ook de totale maandelijkse kosten te bevatten.

Onjuist getoonde prijzen

Een zinsnede dat de getoonde prijzen onder voorbehoud van typefouten is, werkt maar in beperkte mate. Alleen als het overduidelijk is dat de getoonde prijs onjuist was, kan een bestelling worden geweigerd.

Betalingswijze

Een webshop mag een consument niet verplichten meer dan 50% van de koopprijs vooruit te betalen. Dit kan echter worden opgelost door de consument een alternatieve betaalwijze te geven waarbij de klant pas achteraf of bij de bezorging hoeft te betalen, zoals bij betalen via AfterPay. Aangezien de consument deze mogelijkheid heeft, mag de webshop alternatieven tonen waarbij wél bij het bestellen reeds 100% van de koopprijs dient te worden (vooruit)betaald. Dit is bijvoorbeeld het geval bij betalen via iDEAL.

De werkelijke kosten voor het verwerken van een bepaalde betalingswijze mogen bij de klant in rekening worden gebracht.

Verzendkosten en retourkosten

Als verzendkosten in rekening worden gebracht, moet dit duidelijk zijn vermeld.

Als een consument zich beroept op het herroepingsrecht, dient de webshop zowel de koopprijs als de verzendkosten terug te betalen aan de klant. Dit is slechts anders als de consument één van de artikelen van de bestelling houdt. Bovendien hoeft de webshop niet de bijkomende kosten te betalen als de consument niet voor de goedkoopste wijze van levering heeft gekozen. Zie voor de terugbetalingstermijn mijn vorige blog over het herroepingsrecht.

Retourkosten

Retourkosten mogen voor rekening van de consument komen. De consument moet hier dan wel over zijn geïnformeerd.

Belkosten

Klanten moeten de klantenservice kunnen bellen, zonder dat er extra kosten – bovenop de gebruikelijke belkosten – in rekening worden gebracht.

Mensen die nog geen klant zijn en de klantenservice willen bereiken, kunnen wel verplicht worden een betaald telefoonnummer te gebruiken, zoals een 0900-nummer.

Volgende week blog ik over de garantieverplichtingen van een webshop. Heeft u in de tussentijd vragen? Neem dan gerust contact op met onze advocaten ICT-recht.

Gerelateerde berichten

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang als eerste alle relevante juridische ontwikkelingen.