Overeenkomsten in de bouw
Geen bouwproject is hetzelfde, en dat geldt ook voor de bijbehorende afspraken. De bouwsector kent uiteenlopende contractvormen en voorwaarden, die elk hun eigen doel en toepassing hebben. De wetgever biedt partijen de vrijheid om afspraken te maken die aansluiten bij hun specifieke bouwwerk of project. Een zorgvuldige omschrijving van de afspraken en het kiezen van de juiste voorwaarden zijn daarom essentieel in het bouwproces en een goede samenwerking tussen partijen. Of je nu opdrachtgever bent of aannemer, JPR biedt overzicht en maatwerk.
Aannemingsovereenkomst
Niet elke overeenkomst is geschikt voor ieder werk. Zaken als de aard van de werkzaamheden, de verdeling van de verantwoordelijkheden en de betrokken contractspartijen bepalen welke overeenkomst het beste aansluit bij de specifieke situatie. Daarbij spelen ook andere factoren een rol, zoals de omvang en complexiteit van het project, de gewenste flexibiliteit in afspraken en eventuele risicoverdelingen. Een goed opgestelde overeenkomst biedt niet alleen duidelijkheid, maar voorkomt ook misverstanden en conflicten tijdens de uitvoering. Maatwerk is daarom essentieel om de samenwerking soepel en succesvol te laten verlopen.
Een aannemingsovereenkomst vormt in veel gevallen de basis. Deze regelt dat een aannemer tegen een vooraf afgesproken prijs (de aanneemsom) een werk tot strand brengt. In sommige situaties is sprake van bijzondere bouw(gerelateerde) overeenkomsten, zoals een coördinatieovereenkomst wanneer meerdere partijen gelijktijdig op één project actief zijn, een exploitatieovereenkomst bij gebiedsontwikkelingen, of een langdurige samenwerkingsovereenkomst tussen publieke en private partijen. Deze contractvormen vragen om specifieke juridische aandacht en expertise. Ook samenwerkingsovereenkomsten tussen publieke en private partijen komen vaak voor, bijvoorbeeld bij publiek-private samenwerkingen (PPS).
Specialistische, juridische kennis
Voor complexe of geïntegreerde contractvormen, worden vaak voorwaarden gebruikt zoals de UAV GC (uniforme administratieve voorwaarden voor geïntregeerde contractvormen). Daarnaast bestaan er specifieke contractvormen zoals DBFMO-contracten (Design, Build, Finance, Maintain, Operate) en internationale standaardcontracten zoals FIDIC. Deze vragen om specialistische juridische kennis, juist omdat de risico’s en verantwoordelijkheden over meerdere disciplines verdeeld zijn.
Algemene voorwaarden
Omdat de wetgever weinig specifieke kaders biedt voor de inhoud van een aannemingsovereenkomst, zijn er binnen verschillende branches diverse sets algemene voorwaarden ontwikkeld met standaardbepalingen. Denk hierbij aan de UAV 2012 (uniforme administratieve voorwaarden), UAV-GC 2005, AVA 2023 (aanneemovereenkomst), DNR 2011 (de nieuwe regeling), FIDIC en de Woningborg- en SWK-garantievoorwaarden. Ook besteksystemen zoals STABU (standaardbestek burger- en utiliteitsbouw), veelgebruikt in de burger- en utiliteitsbouw, en RAW (rationalisatie en automatisering grond-, water- en wegenbouw), dat standaard is in de grond-, weg- en waterbouw, zijn belangrijke instrumenten bij het vastleggen van technische en administratieve eisen.
Wij hebben uitgebreide kennis van deze voorwaarden en hun toepassing in de praktijk. Hierdoor kunnen we niet alleen adviseren over welke voorwaarden het beste aansluiten bij jouw situatie, maar ook over de interpretatie, toepassing en mogelijke risico’s. Dankzij onze expertise krijg je advies dat niet alleen juridisch, maar ook praktisch is.
Herziening UAV-GC
Een veelgebruikte set standaardvoorwaarden in de bouw is de UAV-GC. Deze voorwaarden zijn specifiek ontworpen voor geïntegreerde contracten. Hierbij worden ontwerp, uitvoering en soms meerjarig onderhoud door de aannemer worden gecombineerd. De nieuwe versie van de UAV-GC, de UAV-GC 2025, is inmiddels in werking getreden. Deze langverwachte actualisatie van de standaardvoorwaarden voor geïntegreerde contracten in de bouw werd op 14 januari 2025 gepresenteerd. De UAV-GC 2025 speelt in op de veranderende behoeften van de sector en bevat diverse belangrijke verbeteringen ten opzichte van de versie uit 2005, die jarenlang als standaard gold.
Raamovereenkomsten
Voor partijen die regelmatig samenwerken, kan een raamovereenkomst uitkomst bieden. Hiermee worden basisafspraken vastgelegd over bijvoorbeeld ontwerpverantwoordelijkheid, betalingstermijnen en aansprakelijkheid. Dit maakt de samenwerking efficiënter en duidelijker, zonder dat bij elk project opnieuw discussie over deze kernpunten ontstaat. In de bouw zien we raamovereenkomsten vaak terug bij langdurige relaties tussen aannemers en opdrachtgevers, maar ook tussen hoofdaannemers en vaste onderaannemers.
Heb je vragen op het gebied van samenwerken in de bouw?
Wil jij weten welke contractvorm de juiste is voor jouw opdracht? Of heb jij hulp nodig met het opstellen van de overeenkomst? De bouwrechtadvocaten van JPR helpen je graag verder.
Wij staan voor je klaar
Meer weten over de verschillende overeenkomsten in de bouw?
Bij JPR tref je hoogwaardige professionals die net zo zijn als jij. Toegankelijk en altijd bereid om te helpen.