Menu
JPR Advocaten

Reclame WK Brazilië 2014

Geschreven op 17 juni 2014  •  Auteur: Pascal Hulsegge
Reclame WK Brazilië 2014

De eerste poulewedstrijd heeft Oranje inmiddels gespeeld in Brazilië. Na de monsterzege op Spanje hebben alle ondernemers Oranje weer in hun hart gesloten. Veel ondernemers zullen de komende periode dankbaar gebruik maken van de successen die Oranje op het WK in Brazilië zal behalen. Maar is het ondernemers toegestaan hun advertenties, promoties en merchandising aan te passen aan het WK in Brazilië?

Ondernemers mogen niet onbeperkt acties rondom het WK in Brazilië voeren. De regels voor reclame rondom het WK zijn zeer streng. De FIFA heeft zogenaamde guidelines uitgegeven waarin staat aangegeven wat wel en niet mag ten aanzien van advertenties, promoties en merchandising. Als het aan de FIFA ligt, zouden enkel de officiële sponsors van het WK reclame mogen maken om zo te voorkomen dat niet-officiële sponsoren van het WK de indruk wekken dat zij verbonden zijn aan het WK in Brazilië.

De FIFA heeft alle relevante termen en bijbehorende logo’s rondom het WK in Brazilië als merk geregistreerd. Ook de slogan van het WK, de mascotte en de look & feel van het WK zijn door de FIFA vastgelegd. Naast het feit dat het niet is toegestaan de door de FIFA geregistreerde termen en logo’s te gebruiken, mogen ondernemers niet zonder voorafgaande toestemming de namen en het beeldmateriaal van spelers, trainers, elftallen en stadions gebruiken.

Het in algemene zin maken van een link naar Brazilië, samba, salsa, Oranje of voetbal in advertenties, promoties en merchandising is geen probleem, zolang de termen FIFA, WK, Brazil en 2014 niet in samenhang in voormelde reclame-uitingen worden gebruikt, zodat er op een of andere wijze een commerciële band gesuggereerd wordt tussen de adverterende ondernemer en het voetbalevenement.

Kortom, u mag als ondernemer gebruikmaken van het succes van Oranje op het WK in Brazilië in uw reclame uitingen, zolang u de guidelines van de FIFA in acht neemt.

U als ondernemer dient aldus op uw hoede te zijn voor wat betreft het gebruik van de door FIFA geregistreerde termen en bijbehorende logo’s in uw reclame uitingen rondom het WK. Doet u dit niet, dan zal de FIFA succesvol tegen u kunnen optreden met alle negatieve gevolgen van dien.

Wanneer u twijfelt of uw reclame-uiting voldoet aan de guidelines van de FIFA, kunt u contact met ons opnemen om een en ander te laten checken.


Pascal Hulsegge
Mr. P. Hulsegge

“Op jonge leeftijd wist ik al dat ik advocaat wilde worden. In de rechtszaal juridisch complexe zaken bepleiten, met ondernemers sparren over strategische stappen, een klant adviseren over herstructureringen of met de klant een onderhandelingstactiek uitdenken om het beste resultaat te behalen, allemaal zaken die ik als advocaat oppak en waar ik energie van krijg. Kort gezegd, zaken zo oplossen dat een klant tevreden is en zo efficiënt mogelijk een regeling of uitspraak bereiken; dat is mijn streven.

Vanuit mijn enthousiasme en passie voor het bedrijfsleven, ben ik sparringpartner van ondernemers en participeer ik in verschillende regiobesturen. Wat me motiveert is het verbinden van ondernemers, zodat er nieuwe samenwerkingen ontstaan in de regio en de economie bloeit. Met de opgedane kennis uit de regio, kan ik mijn klanten verder informeren en ondersteunen.

Op sociaal maatschappelijk vlak ben ik betrokken bij diverse projecten in Deventer. Mijn interesses Human Capital, MVO en meer vrouwelijke ondernemers in de regio aan de top, hebben allen een raakvlak met mensen. De advocatuur is prachtig, dat had ik goed ingeschat toen ik nog jong was. In mijn vak draait het vanuit een juridisch oogpunt om de mens en zijn het de mensen die mij inspireren.”

Contact opnemen met JPR

Op de hoogte blijven?
Meld u aan voor de nieuwsbrief: