Menu
JPR Advocaten

Reclame WK Brazilië 2014

Geschreven op 17 juni 2014  •  Auteur: Pascal Hulsegge
Reclame WK Brazilië 2014

De eerste poulewedstrijd heeft Oranje inmiddels gespeeld in Brazilië. Na de monsterzege op Spanje hebben alle ondernemers Oranje weer in hun hart gesloten. Veel ondernemers zullen de komende periode dankbaar gebruik maken van de successen die Oranje op het WK in Brazilië zal behalen. Maar is het ondernemers toegestaan hun advertenties, promoties en merchandising aan te passen aan het WK in Brazilië?

Ondernemers mogen niet onbeperkt acties rondom het WK in Brazilië voeren. De regels voor reclame rondom het WK zijn zeer streng. De FIFA heeft zogenaamde guidelines uitgegeven waarin staat aangegeven wat wel en niet mag ten aanzien van advertenties, promoties en merchandising. Als het aan de FIFA ligt, zouden enkel de officiële sponsors van het WK reclame mogen maken om zo te voorkomen dat niet-officiële sponsoren van het WK de indruk wekken dat zij verbonden zijn aan het WK in Brazilië.

De FIFA heeft alle relevante termen en bijbehorende logo’s rondom het WK in Brazilië als merk geregistreerd. Ook de slogan van het WK, de mascotte en de look & feel van het WK zijn door de FIFA vastgelegd. Naast het feit dat het niet is toegestaan de door de FIFA geregistreerde termen en logo’s te gebruiken, mogen ondernemers niet zonder voorafgaande toestemming de namen en het beeldmateriaal van spelers, trainers, elftallen en stadions gebruiken.

Het in algemene zin maken van een link naar Brazilië, samba, salsa, Oranje of voetbal in advertenties, promoties en merchandising is geen probleem, zolang de termen FIFA, WK, Brazil en 2014 niet in samenhang in voormelde reclame-uitingen worden gebruikt, zodat er op een of andere wijze een commerciële band gesuggereerd wordt tussen de adverterende ondernemer en het voetbalevenement.

Kortom, u mag als ondernemer gebruikmaken van het succes van Oranje op het WK in Brazilië in uw reclame uitingen, zolang u de guidelines van de FIFA in acht neemt.

U als ondernemer dient aldus op uw hoede te zijn voor wat betreft het gebruik van de door FIFA geregistreerde termen en bijbehorende logo’s in uw reclame uitingen rondom het WK. Doet u dit niet, dan zal de FIFA succesvol tegen u kunnen optreden met alle negatieve gevolgen van dien.

Wanneer u twijfelt of uw reclame-uiting voldoet aan de guidelines van de FIFA, kunt u contact met ons opnemen om een en ander te laten checken.


Pascal Hulsegge
Mr. P. Hulsegge

Pascal Hulsegge is advocaat bij JPR Advocaten in Deventer en werkzaam in het Arbeidsrecht en Ondernemingsrecht. Haar specialisaties binnen deze rechtsgebieden zijn: CAO-recht, medezeggenschap, individueel- en collectief ontslag en intellectueel eigendom. Pascal is sinds 2005 actief als advocaat.

Contact opnemen met JPR

Op de hoogte blijven?
Meld u aan voor de nieuwsbrief: