Menu
JPR Advocaten

Merkgebruik in kunstwerken niet altijd inbreuk

Geschreven op 13 november 2019  •  Auteurs: Dmitry Grobokopatel, Jiri Feliks
Merkgebruik in kunstwerken niet altijd inbreuk

Het Benelux-Gerechtshof boog zich over de vraag of het gebruik van een merk in een kunstwerk inbreuk oplevert. Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Hieronder volgt uitleg.

De kunstwerken

Cedric maakt schilderijen die aangemerkt kunnen worden als pop-art. Deze kunststroming haalt zijn inspiratie uit de consumptiemaatschappij, en gebruikt elementen uit televisie, marketing, en populaire films. In Cedrics schilderijen verschijnen diverse merken. Een korte blik op het portfolio toont aan dat onder andere de merken van Chanel, Louis Vuitton en Dom Perignon een terugkerend thema lijken te vormen. Möet Hennessy is de houder van het merk ‘Dom Perignon’. Moët Hennessy meent dat Cedric hiermee inbreuk maakt op haar merkrechten en start een procedure. De rechtbank besluit hierover een prejudiciële vraag te stellen aan het Benelux-Gerechtshof.

Antwoord Benelux-Gerechtshof

Cedric stelt dat de artistieke vrijheid een geldige reden oplevert in de zin van art. 2.20 lid 2 sub d BVIE. Wanneer sprake is van een geldige reden, vormt het merkgebruik geen inbreuk. Volgens het Benelux-Gerechtshof kan de artistieke vrijheid een geldige reden opleveren. Daarvoor is allereerst (1) vereist dat sprake is van ‘een kunstuiting die het originele resultaat is van een creatief vormgevend proces’. Vervolgens is vereist dat (2) de kunstuiting er niet op gericht is om het merk of de merkhouder schade toe te brengen. De nationale rechter moet bepalen of aan deze vereisten is voldaan. Dit wordt dus nog vervolgd.

Slotsom

Een merk geeft sterke bescherming, maar moet soms wijken voor de vrijheid van meningsuiting. De artistieke vrijheid is een vorm van vrijheid van meningsuiting, die een beschermd merk soms in de verf mag zetten. Hoe ver een kunstenaar mag gaan, moet nog blijken.

Heeft u ook vragen over de bescherming van uw merk of kunstuiting? Neemt u dan contact op met een van onze advocaten intellectueel eigendom.


Dmitry Grobokopatel
Dmitry Grobokopatel

“Discussiëren in een dynamische omgeving is aan mij besteed. Ik duik diep in de materie en zoek graag de juridische grenzen op. Bij JPR heb ik de eer om mij bezig te houden met het intellectueel eigendomsrecht. Ik behandel voornamelijk vraagstukken over soft-IP (merken, handelsnamen, domeinnamen en auteursrecht), onrechtmatige publicaties (portretrecht en lasterkwesties) en commerciële (ICT-)contracten. Met een gezonde dosis energie bescherm ik de ideeën, identiteit en reputatie van mijn klanten.

Net als het IE-recht, blijf ik voortdurend in ontwikkeling. Zo houd ik mijn kennis actueel. Ik denk verder graag actief mee met mijn klanten en anticipeer op de ontwikkelingen in een organisatie. Met een snelle en pragmatische aanpak heb ik mijn missie voortdurend voor ogen: aan het einde van de rit is mijn klant tevreden.”

Over Dmitry

Dmitry is sinds 2016 werkzaam als advocaat bij JPR Advocaten in het ondernemingsrecht, intellectueel eigendomsrecht en ICT-recht. Voor Dmitry staan kwaliteit en toewijding voorop. Dankzij zijn nieuwsgierigheid en betrokkenheid streeft hij in iedere zaak het maximale resultaat na.

Jiri Feliks
Jiri Feliks

"Met een gezonde dosis nieuwsgierigheid verdiep ik mij graag in de uitdagingen die klanten uit allerhande branches tegenkomen, met name op het gebied van het intellectueel eigendomsrecht of ondernemingsrecht. Gezien het dynamische karakter van deze rechtsgebieden is geen zaak hetzelfde. Door de juiste vragen te stellen streef ik ernaar zo snel mogelijk tot de kern door te dringen, en door creatieve oplossingen aan te dragen hoop ik de klant zoveel mogelijk (juridische) zorgen uit handen te nemen."

Contact opnemen met JPR

Op de hoogte blijven?
Meld u aan voor de nieuwsbrief: