Menu
JPR Advocaten

Een kijkje in de keuken: is een waardebon waardeloos in een faillissement?

Geschreven op 15 juli 2016  •  Auteur: Team insolventies Doetinchem
Een kijkje in de keuken: is een waardebon waardeloos in een faillissement?

“Ja dag, met mevrouw De Vries spreekt u. Ja, moet u eens luisteren. Ik was afgelopen weekend bij de bloemenwinkel om de hoek, want die is failliet, en ik dacht; dan kan ik mooi mijn cadeaubon nog inleveren. En toen zeiden die meisjes bij de kassa dat ze mijn cadeaubon niet meer mochten aannemen. Dat kan toch niet zomaar? Hoe zit dat?”

De failliete bloemenwinkel

Een paar weken geleden werd ons kantoor gebeld door de rechtbank. Ze hadden het faillissement uitgesproken van een keten bloemenwinkels met 11 winkels, verspreid over de regio. Eén van de advocaten van ons kantoor werd als curator benoemd. 11 winkels, bederfelijke waar, veel personeel…er moest meteen geschakeld worden. Ter plekke bleek dat de verse snijbloemen op waren en dat er (in het zicht van het faillissement) ook al enkele dagen niet besteld was. De voorraad bestond met name uit potterie, decoratie en vaste planten. De curator besloot om de winkels open te houden en om vanaf de eerste zaterdag na het faillissement een uitverkoop te houden. 

Waardebonnen

De maandag na de start van de uitverkoop stond onze telefoon roodgloeiend en ook onze mailboxen liepen vol. Er bleken heel veel mensen te zijn die nog cadeaubonnen hadden van de bloemenwinkel. Maar na het faillissement mochten de cadeaubonnen niet meer als betaalmiddel worden aangenomen en de klanten meldden zich bij de curator om verhaal te halen. 

De gevolgen voor uw waardebon in een faillissement

Eén van de basisprincipes van het faillissement is dat iedereen die voor de datum van het faillissement iets te vorderen heeft van de failliete onderneming, zich moet melden bij de curator. Die vorderingen vallen volgens de wet in het faillissement. Het is niet toegestaan dat na faillissementsdatum vorderingen van voor faillissementsdatum op de een of andere manier worden voldaan. Dat zou namelijk benadeling van de andere schuldeisers opleveren en dat is nou net niet de bedoeling van het faillissement. Uiteraard zijn er de nodige uitzonderingen op die regel, maar daar gaan we nu niet verder op in.

Een waardebon of cadeaubon is aan te merken als een vordering die voor de faillissementsdatum al is ontstaan. Immers, een waardebon geeft iemand recht om voor het bedrag van de bon, goederen te kopen in de winkel, en dat recht bestond al op het moment dat het faillissement werd uitgesproken. Mensen met een waardebon hebben dus dezelfde positie als schuldeisers die nog een factuur hebben openstaan; zij mogen ook niet voor het bedrag van de factuur spullen uit de winkel uitzoeken. Al deze vorderingen vallen in het faillissement en moeten dus bij de curator worden ingediend. De curator doet vervolgens zijn best om zoveel mogelijk geld in het faillissement binnen te halen. De opbrengsten worden dan aan het eind van het faillissement – volgens de wettelijke regels van rangorde – verdeeld onder de schuldeisers. 

De reacties van de klanten

In de afgelopen weken hebben tientallen mensen zich bij ons gemeld met een cadeaubon. De reacties zijn verschillend; sommige mensen zijn boos en vinden dat de klanten altijd de dupe zijn, andere mensen vinden het jammer, maar hebben er begrip voor. Helaas kunnen ook wij de situatie niet anders maken dan die is. Wij proberen iedereen zoveel mogelijk informatie te geven over zijn of haar positie in het faillissement en uitleg te geven over de situatie. 

Ons werk

Het werk van de curator is altijd heel divers. Het ene moment ben je curator van een bouwbedrijf of installatiebedrijf, het volgende moment sta je tot je enkels tussen de vazen, potten, hortensia’s en palmbomen. We behandelen alle faillissementen met zorgvuldigheid en we doen ons uiterste best om elk faillissement op de juiste manier af te ronden. Deze diversiteit maakt ons werk interessant. Wij realiseren ons echter ook dat een faillissement voor veel partijen negatieve gevolgen heeft en ook daar hebben wij begrip voor. 

Hebt u vragen over uw cadeaubon of over een faillissement in het algemeen? Neem gerust contact met ons op; wij staan altijd voor u klaar.



Op de hoogte blijven?
Meld u aan voor de nieuwsbrief: